Jak w przedszkolu stymulowany jest rozwój twórczy dziecka?

Przedszkole kojarzone jest przede wszystkim z miejscem zabaw z rówieśnikami. W rzeczywistości jednak to okres, w którym dzieci nie tylko przygotowują się do pójścia do szkoły, ale również intensywnie się rozwijają. Mowa tutaj między innymi o tym, że odkrywają swoje pasje i znajdują pierwsze zainteresowania. Bardzo ważne jest, aby maluchy otrzymywały wsparcie w tym czasie. W dzisiejszym wpisie omówimy, w jaki sposób w przedszkolu stymulowany jest rozwój twórczy dziecka.

 

Jaka jest rola nauczyciela w stymulowaniu rozwoju twórczego dziecka?

Wielu rodziców chcąc zapewnić jak najlepsze warunki nauki i rozwoju wysyła swoje pociechy do niepublicznego przedszkola. Warto wspomnieć, że to nauczyciel odgrywa jedną z ważniejszych ról, jeżeli chodzi o stymulowanie rozwoju twórczego dziecka. To właśnie on organizuje maluchom warunki do nauki i rozwijania swoich pasji.

Mowa tutaj nie tylko o niezbędnych narzędziach czy materiałach, ale również przestrzeni emocjonalnej, czyli o atmosferze, w której dzieci będą czuły się swobodnie, bezpiecznie, a jednocześnie będą miały pewność, że ich zachowania czy pomysły są akceptowane. Co ważne, dla maluchów istotny jest nie tylko wynik aktywności, ale również proces tworzenia. Nauczyciel ma za zadanie zachęcić do działania czy podsunąć przedszkolakom pomysły, które mogą uznać za właściwe lub nie.

 

Jak wspomagać rozwój twórczy u przedszkolaków?

Bardzo ważne jest, aby wybrać takie przedszkole, które pozwoli dziecku się rozwijać na różnych płaszczyznach. Właśnie dlatego rodzice często biorą pod uwagę przedszkole artystyczne czy przedszkole sportowe. Mówiąc o stymulowaniu twórczego rozwoju dziecka, należy wspomnieć między innymi o aktywności ruchowej, muzycznej, plastycznej, literackiej czy teatralnej. Dzięki takim zajęciom przedszkolaki odkrywają swoje zainteresowania czy talenty, natomiast nauczyciel powinien zapewnić przestrzeń do ich odnalezienia.

Niezwykle ważnym elementem rozwoju twórczego dziecka jest też gimnastyka twórcza, podczas której stosowane są metody ruchowej ekspresji twórczej i metoda problemowa. Mowa tutaj między innymi o ćwiczeniach, które składają się z  improwizacji ruchowej, pantomimy, tańca czy groteski i zmuszają do eksperymentowania, przeżywania i odkrywania.