Co to jest stymulacja małej i dużej motoryki u dzieci?

Najogólniej mówiąc, przez motorykę należy rozumieć aktywność fizyczną. Sprawność ruchowa, która jest wynikiem właściwego rozwoju i współpracy układów mięśniowego i nerwowego, jest ćwiczona przez dzieci od najmłodszych lat. Począwszy od uniesienia główki aż po skoki na jednej nodze, ruch jest konsekwencją skoordynowanej pracy wielu mięśni i odpowiednich ośrodków w mózgu. Co wyróżnia dużą i małą motorykę i w jaki sposób je wzmacniać?

 

Czym charakteryzuje się duża motoryka?

Duża motoryka obejmuje całe ciało lub jego znaczną część. Ten rodzaj ruchu oznacza codzienną aktywność fizyczną, która w zależności od wieku dziecka obejmuje takie czynności jak czołganie się, chodzenie, bieganie, skakanie, pływanie, jazdę na rowerze, a także gry zespołowe. Najważniejszym aspektem dużej motoryki jest koordynacja ruchowa, która pozwala utrzymać równowagę. Podczas zajęć przedszkolnych duża motoryka podlega ciągłemu ćwiczeniu i doskonaleniu. Stymulowana jest we wszelkiego rodzaju zabawach ruchowych, których poziom trudności dostosowany jest do wieku dziecka. Może to być pokazywanie kolejnych części ciała, różnego rodzaju gry z piłką, ćwiczenia równowagi czy zabawy rytmiczne.

 

Kiedy i jak rozwijać małą motorykę?

Mała motoryka dotyczy znacznie mniejszego zakresu ruchu niż duża, choć wymaga podobnej koncentracji uwagi. Dotyczy ona sprawności dłoni i palców i jest związana z czynnościami o charakterze manualnym. W stosunku do dużej motoryki jest ona drugorzędna, choć ćwiczą ją również małe dzieci. W końcu to dzięki niej dzieci chwytają przedmioty palcami, budują wieże z klocków, a wreszcie trzymają w dłoni kredkę. Zabawy w przedszkolu związane z małą motoryką obejmują w szczególności prace plastyczne, jak na przykład malowanie, lepienie z plasteliny lub wycinanie, a także układanie puzzli.